KWASY OMEGA-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. W przeciwieństwie do nasyconych kwasów tłuszczowych, nasz organizm nie może ich sam wytwarzać. Dlatego muszą być one dostarczane z zewnątrz, czyli z pożywieniem. Ponieważ są niezbędne dla naszego organizmu, nazywane są również niezbędnymi kwasami tłuszczowymi.

Istnieją różne rodzaje kwasów tłuszczowych omega-3. Różnią się one głównie budową chemiczną i naturalnym źródłem, z którego pochodzą.

Do najważniejszych kwasów tłuszczowych omega-3 należą:

  • kwas eikozapentaenowy (EPA)
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA)
  • kwas alfa-linolenowy (ALA)

Omega-3 i omega-6 – równowaga to podstawa!

Nasz organizm potrzebuje kwasów omega-3 oraz kwasów omega-6. Oba kwasy tłuszczowe są bardzo podobne pod względem struktury chemicznej, ale działają w sposób odwrotny. Kwasy tłuszczowe omega-3 redukują procesy zapalne w organizmie, natomiast kwasy omega-6 wspierają ich rozwój. Dlatego nasz organizm potrzebuje równowagi pomiędzy kwasami tłuszczowymi omagi-3 i omega-6.

Nasz organizm potrzebuje kwasów tłuszczowych omega-3 oraz kwasów tłuszczowych omega-6. Chociaż oba kwasy tłuszczowe są bardzo podobne pod względem struktury chemicznej, działają one w sposób odwrotny. Podczas gdy kwasy tłuszczowe omega-3 redukują procesy zapalne w organizmie, kwasy omega-6 wspierają rozwój stanów zapalnych. Dlatego też nasz organizm potrzebuje równowagi pomiędzy kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6.

Jeśli ci dwaj przeciwnicy nie są obecni w wyważonej ilości w naszym organizmie, wtedy może rozwinąć się cichy stan zapalny, który sprzyja niektórym chorobom. Stosunek poniżej 3:1 (omega-6 do omega-3) może być uważany za neutralny pod względem stanu zapalnego.

Nasze zmienione nawyki żywieniowe od lat 60-tych (spożywanie żywności przetworzonej przemysłowo, hodowla tuczących zwierząt, zwiększone wykorzystanie tanich olejów roślinnych itp) zmieniły znacznie stosunek omega-6/3 w sposób negatywny.

Na dzień dzisiejszy, w przeciętnej populacji, wynosi on około 15:1, co oznacza że spożywamy 15 razy więcej omega-6 niż omega-3! Młodzi ludzie poniżej 25 roku życia mają nawet średnią wartość na poziomie 25:1. Gdy przyjrzeć się temu bliżej nie jest to zaskakujące. Ryby rzadko znajdują się w dzisiejszym menu, podczas gdy fast-foody, dania typu convenience oraz słodkie przekąski są bardzo popularne.

Ze względu na działanie pro-zapalne omega-6, ten niezrównoważony stosunek kwasów tłuszczowych może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie. Eksperci uważają, że duża część chorób cywilizacyjnych, takich jak zawał serca i udary mózgu, ale także astma, reumatyzm i neurodermia, może być przypisana rozwojowi cichych stanów zapalnych, które są promowane przez nadmiar kwasów tłuszczowych omega-6.

KWASY OMEGA-3 POCHODZENIA MORSKIEGO, A ROŚLINNE OMEGA-3

Liczne badania potwierdzają pozytywny wpływ kwasów omega-3 EPA i DHA na zdrowie. Roślinne kwasy tłuszczowe omega-3 są dobrym uzupełnieniem morskich kwasów tłuszczowych z ryb i alg morskich, ale ich nie zastępują, dlatego nie mogą być traktowane jako zamienniki w diecie.

Ludzki organizm może przekształcić kwasy omega-3 ALA w ważne kwasy tłuszczowe omega-3 EPA i DHA, ale współczynnik konwersji do EPA i DHA różni się znacznie w zależności od organizmu i zależy od różnych czynników (takich jak wiek, płeć, waga i metabolizm). Współczynnik konwersji wynosi średnio tylko około 5 – 10 procent.

Liczne badania potwierdzają pozytywny wpływ morskich kwasów tłuszczowych omega-3 EPA i DHA na zdrowie. Pozytywny wpływ kwasu omega-3 pochodzenia roślinnego ALA można było dotychczas potwierdzić naukowo tylko w niewielkim stopniu

Roślinne kwasy tłuszczowe omega-3 z oleju lnianego i tym podobnych są zatem dobrym uzupełnieniem morskich kwasów tłuszczowych kwasów omega-3 z ryb i alg morskich, ale niestety nie zastępują ich!

Dobrą alternatywą jest zatem regularne spożywanie wysokiej jakości preparatu Omega-3 z oleju rybnego lub z alg, starannie oczyszczonego ze szkodliwych substancji. Z płynnymi olejami NORSAN Omega-3, jedna łyżka dziennie wystarcza na pokrycie zapotrzebowania na omega-3 w ilości 2.000 mg omega-3.


Uzupełnij kwasy omega-3 w sowim organizmie, zmniejszając tym samym stany zapalne i poprawiając poziom ochrony przed patogenami ze środowiska zewnętrznego zaopartując się najwyższej jakości świeże oleje rybie tłoczone na zimno, zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 z firmy Norsan.

Skorzystaj z 15% zniżki używając kodu rabatowego „MKDIETA” w sklepie internetowym Sklep internetowy NORSAN: oleje i kapsułki z omega-3 – NORSAN Polska (norsan-omega.pl)

#współpraca #NORSAN #omega-3